VRAGEN, VRAGEN, VRAGEN

 Leren Vragen stellen.

  1. Hoe gaat het met je?
  2. Wat ga je met de vakantie doen?
  3. Wat ga je doen?
  4. Leven je ouders nog?
  5. Ga je op vakantie deze zomer?
  6. Gaat het goed op school?

Vragen – Vragen – Vragen.

Tijdens mijn opleiding tot coach heb ik uren training gehad in het voeren van hulpverleningsgesprekken.

Belangrijk onderdeel van die training was het leren stellen van de juiste vragen, om zo het probleem of de hulpvraag boven tafel te krijgen.

Dit bleek voor heel veel mensen best lastig te zijn.

Als kind zit je vol met vragen over van alles, maar dat wordt je niet altijd in dank afgenomen. We maskers1leren onze kinderen om op te houden met het stellen van vragen. Het is voor ouders ook behoorlijk hinderlijk dat je kinderen bij alles vragen:”Waarom”? We moeten dan met een redelijk antwoord komen en dat kost energie. Niet zelden raak je geïrriteerd en antwoord je met een: “Omdat ik het zeg! “ We hebben dus een beetje afgeleerd om vragen te stellen. We zijn allemaal opgezadeld met allerlei maskers, In een goed gesprek wil je helpen die maskers af te zetten.

In de gesprekken die je voert in het kader van Netwerk Marketing is het stellen van vragen cruciaal. Je wilt immers het punt waarop je prospect verandering wil helder krijgen. Zowel voor jou als voor de kandidaat zelf.

Open vragen en Gesloten vragen

Er zijn natuurlijk vragen en vragen. Op sommige krijg je een uitgebreid antwoord, op anderen alleen een simpel ‘ja’ of ‘nee’. Hoe komt dat.

Dat ligt aan de soort vragen die je stelt. Op een open vraag kan je een heel verhaal terug krijgen, terwijl op gesloten vragen ( het woord zegt het als) alleen een bevestiging of ontkenning krijgt.

In het lijstje boven aan deze pagina zijn de eerste drie zogenaamde OPEN vragen. Hier kan je een uitgebreide informatie op krijgen. De onderste drie noemen we GESLOTEN, omdat hier voor de beantwoorder eigenlijk maar een beperkt aantal antwoorden op mogelijk is.

Als je iets over iemand te weten wilt komen, lijken gesloten vragen niet erg effectief. Bij open vragen krijg je veel meer informatie.

Dit lijkt allemaal een open deur, maar in de praktijk worden hier heel veel fouten in gemaakt.

Als je van een prospect wilt weten wat zijn/haar situatie op werkgebied is, vragen veel mensen eenvoudig: “heb je werk op dit moment”. Antwoord: “ja” of “nee”.

Als je vraagt: “vertel eens iets over je werksituatie op dit moment”, krijg je meestal een heel verhaal te horen en leer je iets over het leven van je prospect.

Multiple choice vragen.

Er zijn vragenstellers die er een meer-keuze lijstje van maken. “Waar ben je naar op zoek in je verdere leven, wil je parttime werken, zoek je een vaste baan, of is zelfstandigheid iets voor jou?”

Dit lijkt heel open,maar is in feite een gesloten vraag. Je biedt je gesprekspartner een aantal keuzes, waaruit gekozen kan worden. Maar je laat heel weinig ruimte om een verhaal te vertellen.

Je mag zelf bepalen wat het meest nuttig en effectief is.

Selecteur

Ik heb het tot nu toe vooral over begeleidende en coachende gesprekken gehad, omdat je dat als Sponsor in de Netwerkmarketing (NWM) nodig hebt.

Maar als Netwerk Marketer ben je niet alleen coach en mentor, maar ook selecteur. Jij bepaald wie er in jouw team komt.

Om goed te kunnen selecteren moet je over een aantal vaardigheden beschikken, of bereid zijn ze aan te leren. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt. Het zijn vaardigheden die we in feite iedere dag gebruiken, alleen moet je ze nu bewust leren hanteren.

Over welke vaardigheden heb ik het?

Vaardigheden

  • Actief luisteren
    • Zowel verbaal als non-verbaal laten zien en horen dat je écht geïnteresseerd bent. Hierdoor moedig je de ander aan om door te gaan.
  • Zwijgen
    • Soms is je mond houden erg effectief. Je geeft de ander de tijd om even na te Handen in het haardenken. Dus.. als je ziet dat iemand zit na te denken, wacht dan even met praten. Anders onderbreek je het denkproces bij de ander.
  • Kijken
    • Zie het vorige punt. Verder is kijken van belang om te zien wat de gemoedstoestand van de ander is. Feitelijk is het genoeg om op je intuïtie af te gaan. Dan voel je snel genoeg hoe de vlag er bij staat.
  • Juiste Vragen
    • Denk hierbij aan het verschil tussen de open- en gesloten vragen, zoals ik dat hierboven behandeld heb. Dus niet:”je zou wel wat meer vrije tijd willen?” maar:”wat zou je met meer vrije tijd gaan doen?”
  • Doorvragen
    • Neem niet altijd genoegen met 1 antwoord op 1 vraag. Vaak zit er meer achter. Dus vragen als ‘waarom?’ , ‘hoezo?’, nodigen de ander uit om het antwoord nader toe te lichten.
  • Checken
    • Controleer of je de ander echt goed begrepen hebt. “als ik je goed begrijp zeg je dus…..”, “begrijp ik je goed als ik denk dat…..”? Jij weet zeker dat je de ander goed hebt begrepen én de ander krijgt het gevoel dat hij begrepen is.
  • Herhalen
    • Herhaal in je eigen bewoordingen wat de ander heeft gezegd. “Je zegt dus…..”
  • Feed-back
    • Vat aan het einde van het gesprek de belangrijkste punten nog even samen. De ander kan dan controleren of zijn verhaal goed is over gekomen of dat er aanvullingen en/of veranderingen nodig zijn.

 

Op de verbale- en non-verbale communicatie ga ik in deze blog niet verder in. In mijn E-book: H@llo, ik ben uw e-coach 2.0, (werktitel) dat je via deze site kunt downloaden bespreek ik dit aspect van communicatie uitgebreid. Wellicht wijdt ik er nog wel een blog aan. Het is interessant genoeg.

Sleutel tot een goed gesprek is werkelijke betrokkenheid en echte belangstelling. De ander voelt zich dan erkent en gerespecteerd.

Succes er mee.


Heb JIJ nog vragen? Vul dan het contactformulier in.

Naar het Contactformulier

Home

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Posted by: Bart Hisschemöller on

%d bloggers liken dit: